Rabu, 22 Jun 2011

Doodle Summer Solstice Part II

Sambungan Part II, terima kasih Tengkorak Emas a.k.a TE :) atas pertanyaan anda tentang entri yang lepas.

"Agama apa kak yg tunggu musim panas?"

Suri sudah pun membuat beberapa research ceh..kira
mewah dengan harta maklumat ar pulak adeh.

Pandangan dari sudut atas Stonehenge yang berbentuk bulatan.

Antara harta yang dapat Suri jumpa setakat dari permerhatian Suri apakah penganut yang sering menantian kedatangan musim panas ialah..




Hari Musim panas 2011 hari tahun ini yang merupakan hari paling lama 2011 Tahun. Sejarah ringkas Hari Solstis musim panas 2011. Sol + stice berasal dari gabungan perkataan Latin yang bermaksud "Matahari" + "untuk berdiam diri." Oleh kerana hari memanjangkan, matahari naik lebih tinggi dan lebih tinggi sehingga ia seolah-olah berdiri masih di atas langit.

Stonehenge pula merupakan salah sebuah monumen prasejarah yang terletak di daerah Inggeris Wiltshire, kira-kira 3,2 kilometer (2.0 batu) barat Amesbury dan 13 kilometer (8.1 batu) di utara Salisbur y.

Bagi pengunjung dan penganut agama neo-druid, pagan dan neo pagan disinilah tempat mereka akan berkumpul dan melihat matahari terbit sehingga kemuncak tertinggi.

Penganut agama sadhana

a)Bagi penganut agama sadhana mereka akan menyambut hari musim panas ini dengam menyajikan makan yang berupa sayur sayuran , buah buahan disamping melakukan aktivti yang berkaitan dengan kerohanian, yoga, bersyair dan bernyanyi.

Gambar pagan sedang memetik gitar & neo-druid berbaju serba putih.
Perasan tak bentuk bulatan itu?

b) Manakala bagi sesetengah penganut dan pengunju agama neo-druid, agama pagan atau neo pagan moden pula mereka menganggap hari musim panas ini adalah masa kesuburan untuk mereka berkumpul dan menyambutnya dengan menghidupkan unggun api, maypoles, menari, bersyair dan festival luar tradisional.

Sebahagian dari kostum yang wajib mereka sarungkan semasa hari tersebut

c) Gambar penganut agama pagan atau neo pagan


Mereka juga mempercayai bahawa percutian kali ini mewakili kekuasaan tertinggi ketuhanan maskulin.

Keseluruhan matahari naik ke atas

urm.. Tidak mahu berkata banyak-banyak ingin tahu apa ada pada Summer kawan-kawan boleh rujuk dilaman ini.
http://sherrysenicardesigns.blogspot.com/2011/06/lithamidsummersummer-solstice.html













10 ulasan:

tengkorakemas berkata...

ok TE faham, mungkinkah ada kaitan dgn apa yg dikaji sesetengah ilmuwan tentang dajjal,

dikatakan dajjal sebelum dikurung diberi kelebihan untuk berhubung dgn alam jin,

dia boleh muncul di alam yg berbeza,
dan dikatakan stonehenge ni merupakan hasil ajaran dia,

rasanya misteri tentang stonehenge ni adalah perkiraan sudut dan jarak setiap batu kan?

apa pun itu yg dibaca dalam buku tentang dajjal, yg lebih penting kita percaya dajjal akan keluar nanti

cahaya berkata...

TE
YA, menurut perkiraan bgtu le kepahaman suri..

bab ni agak rumit sikit nak ceter,adeh..suri ada gak bali buku pasal dajal ni hurm tu sukar nak rungkaikan...

ya akan klr bila tu tak pasti..

sakura040582 berkata...

As Salam suri,

Nasib baca komen suri dlm blog TE. Dah jumpa kamu akhirnya...

Akan guna blogspt ni ke nnt? Taknak cuba selamatkan cahaya cinta ke???

tehr berkata...

tak pernah tahu tentang agama ni
adakah mereka menyembah matahari?

cahaya berkata...

sakura
haaa. TE rajin jejak sini tu sllu pi sana heee..

cahayacinta dah buat hal malas pula nak jalan2 blog mmber lain2..dah pergi blog mmber dema tak jejak kita balik.sedih ar pulak..baik suri pi blog mana yg sudi jejak suri disini heee....

kwn ckp dlm proses 3 hari ni dah masuk 4 hari..sedihnya hanya Tuhan yang tahu.

dalam masa yang terdekat ini suri pakai blogspot dulu..gian tak habis nak berceloteh lagi huu..

cahaya berkata...

tehr
ya dema mmg sembah matahari tu cam tuhan mereka..dema kan menguasai alam sihir, dan skr mmmg meneruskan ajaran nenek moyang mereka..

kumpulan yang ala2 metal, tu ni salah satu dari perkara yg mrka percayai..

titan berkata...

akhirnya..dah tukar pun..baru leh komen. hehe..

nizamghazi berkata...

Serius, sy baru tahu tentang kewujudan agama ni. bagus jgk TE bertanya.

Rupanya masih ada lagi kaum yang memuja matahari.Pelik

cahaya berkata...

titan
ya, baru di tukar..maklumlah org jarang bodak blogspot hee...

usik sana sini blh jer...tambah pula kerja tak banyak blh le belajar sikit2 blogspot punya ciretera...

p/s:tanks titian sb sudi masuk sini heeeee

cahaya berkata...

nizam..
yah mmg agama ni wujud..alamakn nenek moyang mereka tu yg mereka bt heee...

bg mereka Tuhan tu matahari yg harus d sembah..