Selasa, 6 September 2011

Petua Mematikan Bisa Makanan Laut

Salam petang..

Maka genaplah empat entri dihasilkan pada hari selasa yang indah ini. Janji ditepati bagaimana ingin mematikan Bisa makanan laut ni cik Suri?? hee..

Jika pulang ke kampung halaman Melaka, Suri selalu borong kerang kat tepi sungai kampung tu. Dapat beli dalam sekilo lebih oklah tu. Suri memang meminati makan kerang rebus. Tak kisalah kukus ke, rebus or masak asam rebus den belasah jer jang hoi..

ehsan:Google

Dari dulu lagi mak Suri ajar kalu ada antara kamu tu yang alah pada makanan laut, jenis yang tak tahan pada makan kerang ni mudah alegik ker. Mak selalu ingatkan Suri bubuh lada hitam. Kata mak dia akan mematikan bisa makanan laut tu. Lagi dia boleh cegah kita dari terkena cerit-berit dan sebagainya hee...


Ada kerangnya cicah bersama kuah asam atau kicap dicampakkan tujuh batang cili api di hempap-hempap memang sedap sekali hee..sekali makan rasa nak lagi. Tapi janganlah makan selalu, sesekali ok ar tu hee..

Sekian petua dapur dari Suri ;)

17 ulasan:

Wan85 berkata...

http://wanwidget.com/
betulker letak lada hitam, alah tu boleh dikurangkan, kawan saya ada sikit alah pada kerang

nizamghazi berkata...

Oh kena bubuh lada hitam
nzm main telan je.
Sbb bdn ni xde elergik :)

Sobri Mansor berkata...

Ooooooo.... SM baru tau nih.... hehehe

MR.Z berkata...

tak ke kerang tu ada rasa spicy2 skit lepas tu.. hehe

adele berkata...

sy sgt suka kerang rebus...waaaa..sedap sgt..lama dah tak makan ni..kalau dpt kerang yg segar dan besar isinya..mmg puas banget :D

Norasikin berkata...

Kat kampung saya pun byk jual. Paling banyak lokan dan kupang. Kalau lalu kat sekitar jambatan kedua tu, berderet2 gerai yg jual.

Norasikin berkata...

watpe tulis entri byk2 ni suri. nangis saya membacanya

cahaya berkata...

wan
blh je rcuba ar camner mana tahu ok ker heeee..

cahaya berkata...

nizam
sama cam suri belasah jer asal halal heeee.jgb lupa mkn baca bismillah heeee

cahaya berkata...

sobri
ni nak kasi tahu ar heeee

cahaya berkata...

bubuh cili padi bubuh le serai d ketuk..pastu rebus kernag tu mmg syok he...

klu takde der rasa pedas mmg tak cun

cahaya berkata...

dila
ha,,yg besar skli masuk je.r.dpt kerang kecik2 tak puas nk mkn huhu..

cahaya berkata...

nora
gian nak tulis tu pasal sy tulis heee..

jgn jemu jejari pantas akan berusaha sedaya blh heeee mengikut pesanan masak d ceruk dapur kak...

tehr berkata...

mudah juga petuanya, suri
thanks

lepas ni boleh la makan banyak2
hehe

cahaya berkata...

tehr
he..blh2 tapi kena beragak2 juga bro sb takut lidah kebas2 plk heee..

slmt mencuba yer

mancai berkata...

huhuhu memang feveret ni... dan selalu masak pun ada letak lada hitam sikit... tapi baru ari ni tau apa fungsinya...

akubiomed berkata...

Saya suka makan kerang tapi malas kopek kulit kerang :-)