Jumaat, 24 Jun 2011

Selendang Untuk Ibu

Salam jumaat yang berbahagia..

Seorang wanita datang menghampiri Nabi s.a.w. ketika baginda sedang membahagikan-bahagikan daging di Ji'ranah. Melihat kedatangan wanita itu, Nabi s.a.w. terus membentangkan kain selendang beliau untuk wanita tersebut.

Lalu wanita tersebut pun duduk diatas hamparan kain yang disediakannya untuknya.

Seorang sahabat beliau yang bernama Abu Thufail bertanya, "Siapakh gerangan wanita tersebut?"
Sekadar gambar hiasan

Lalu para sahabat yang lain menjawabnya, "Dialah ibu yang telah menyusui baliau."

Begitulah kemuliaan yang diberikan oleh baginda s.a.w. kepada pengasuhnya Ummu Aiman, yang diibaratkan seperti ibu kandung baginda sendiri.

Susunan: Norhashimah Abd. Rahman. Ubah suai ayat: Suri

10 ulasan:

Sabahan Bloggers Club berkata...

Suri.
Gambar taman rama-rama tu kat mana?
Baru jer balik dari Taman rama-rama melaka ni.

cahaya berkata...

SBC
Eh ini tiada kaityan dgn entri yg kita bincangkan heee..

hoo tu taman rama2 kuala lumpur heee..

Wan85 berkata...

puitis sungguh ayat, hehe

tengkorakemas berkata...

oh..ummu Aiman, jiwa beliau cukup kuat

tehr berkata...

tiada lain yang lebih bahagia
selain dari melihat ibu senyum dan ketawa

nizamghazi berkata...

Slm suri,bertungkus lumus sy cari mana bahagian nk komen ni, rupanya dekat catat ulasan.

cahaya berkata...

wan
ayat mereka baik2 sahaja..skrg lagi moden ayat makin lama mkin pelik

cahaya berkata...

TE
ada anak nak namakan nur ummu aiman plk heeee..

nur ummu umairah dah ada haa...

cahaya berkata...

tehr
mereka ada hak untuk itu sb ank2 telah dpt membahagiakan jiwa mereka...

klu dpt anak derhaka pasti hati ibu pilu ..kecewakan huhu..

cahaya berkata...

nizam
heee cian awak ni tungkus lumus heee..

hakikatnya saya bru jer nak bermesra dg blogspot..tu pun jrag bodek sllu je blogspot ni di anak tirikan huhu...

terima kasih sb sudi ke sini ya