Khamis, 30 Jun 2011

Cara Ibu Bapa Membina Kemahiran Motor Halus Anak

Salam pagi untuk semua..


Nurani hati ditabir mata..berjurai menitis melihatnya..
tika anak-anak ligkas bergerak, petah berkata-kata rasanya itulah salah satu anugerah buat hati yang bergelar ibu dan bapa bangga melihat kejayaan anak bereksprisi pada diri sendiri.

Disini Suri berikan beberapa cara yang mudah untuk untuk ibu dan bapa memainkan peranan penting dalam kemahiran motor halus anak. Berikut adalah saranan yang wajar anda membantu si kecil agar ia berupaya bermain persekitarannya dengan lebih baik lagi.

Objek jatuh
Ketika barang permainan kanak-kanak atau bayi jatuh biarkan dia sendiri mengutip objek atau alat permainan tersebut di atas lantai atau meja. Ini menunjukkan petanda bahawa dia memiliki kemahiran motor halus dan baik.

Tisu muka yang lembut atau kertas
Lihat dia akan cuba merasai kelembutan tisu itu dan cuba mengoyakkannya. Ia menandakan bahawa pergerakan otot-otot si kecil seperti jari-jemarinya, mata dan sebagainya sedang berkerja keras untuk merasi nikmat sesuatu barang tersebut apabila dipegang, di ramas dan sebagainya.

Menconteng
Takala kanak-kanak atau bayi anda sedang menulis atau menconteng ia menandakan kemahiran asas dalam perkembangan motornya amat bagus sekali. Ini kerana mereka berupaya untuk memegang, berimiginasi tinggi terhadap daya pemikirannya.

Bermain play-doh atau tepung
Manfaatnya sama seperti bermaian tisu dan kertas juga. Memahirkan jari - jemari membentuk pelbagai bentuk akan membuatkan kanak-kanak merasa seronok untuk mengulangi permainan tersebut berulang kali. Ini menandakan bahawa kemahairan motor yang digunakan sebaik mungkin. Dari memegang, menumbuk, melecek semuanya melibatkan daya motor halus.


p/s:Sepatutnya entri ini dipublishkan semalam, tapi google ada masalah semalam heee..

15 ulasan:

sakura040582 berkata...

Masa bEe study bab kanak2 psikologi, perkara2 yg suri kongsikan di atas adalah tips dlm psikologi dlm membina minda anak yg sihat

Di samping itu, minda anak juga menjadi lbh kreatif =)

Sama sprt ketika dlm janin (bb masih dlm rahim) ibu2 dinasihatkan utk membuat latihan matematik mudah utk perkembangan neuron bb tu. Boleh juga perdengarkan muzik sentimental ;)

sakura040582 berkata...

Tips yg berguna utk ibu2 peknen =)

bEe berkata...

suri,
pasni buat entry ttg kerapatan antara bapa & anak pulak. hehehe

tehr berkata...

biarkan mereka buat sendiri
jangan tolong!

hehe

tengkorakemas berkata...

belikan anak model kereta permainan banyak2, biar dia main dan ajar dia kemas sendiri, susun sendiri model kereta tu, tak lama lepas tu dia mula nak meneroka, bukak kereta tu sampai tinggal rangka, biarkan..mana tau kelak jadi jurutera automotif hehe

Sobri Mansor berkata...

@bee: Saya sokong 200%

@Suri: Pernah suatu ketika, anak saya conteng dinding di rumah. Dari hujung dinding ke hujung dinding. Jenuh nak padam semula. Bila dah jadi macam tu, ummi dia belikan buku lukisan. Suruh mereka melukis di buku.

nizamghazi berkata...

Apa kata suri berikan ank suri
sebuah komputer mainan,mana tau
1 day jdi seorang computer expert :)

cahaya berkata...

kek bee
kak mmg dah handale beb ni yah geee.. sy membaca dan menyampaikan ilmu mengikut kepahaman saya jer heee.. (buat ayat sendiri)

ya, tu mmg latihan yg terbaik utk bby dlm perot..

cahaya berkata...

sakura
untk bakal2 ba-a di luar sana

cahaya berkata...

bee
Insyallah akan di buat hee....

p/s:dah jadi cam memenuhi permintaan lagu pula heeee

cahaya berkata...

tehr
ya itulah yang kita org buat selama ini hee.e...

papa jangan jadi jahat..mama..mama jgn jadi ligat heheheee

cahaya berkata...

TE
klu anak llki dah lama beli tu..

tapi TE jg risau rumah sini dah ada kereta control tu warna merah..siap blh duduk dan pusing2 atas taman permainan..

cahaya berkata...

sobri mansor
bro dinding rumah saya pun dah selmat d contengnya..

Kami baru duduk rumah ni 3 tahun dia dah siang2 chat warna pensil adoi..

dah beli buku warna lain pulak jadinya..nani kami nak beli white board plk heeee

cahaya berkata...

nizam
komputer mainan tak der cuma suri bagi dia main keyboard komputer jer hee..

Mama Adam berkata...

Suruh anak buat sendiri ye? Betul juga tu. selalu saya bantu anak, huuuuu....

P/s : setakst ni, dinding rumah masih bersih. Provide kertas byk2 kt anak. X tau la kemudian hari