Rabu, 3 November 2010

Mengapa Sukar Melafazkan Maaf??

Salam petang semua..

Entri kedua menyusul kembali..

Saat perut kekenyangan pasti hati berlagu girang

Tika hidangan yang di santap memuaskan amat menyelerekan mata, pasti hati kita akan datang kembali..Apatah lagi jika susunan kata yang baik pasti orang akan senang untuk datang kembali tika  melihat perkhidmatan kita amat memuaskan hati..



Tapi bagaimana pula sekiranya layanan yang dihamburkan kurang bagus wajarkah kita diamkan diri begitu sahaja..atau bentak mereka atas alasan perkhidmatan yang diberikan kurang baik?


..tik..tok..tik..ketik..kitot.... bateri jamku sudah low nampaknya kena tukar bateri baru huhu..masa terus berlalu. Seawal jam 5.40 petang semalam kami sampai dimeja makan piza hut sehingga ke jam 6.45 petang piza kami tidak sampi jua. Apa yang ada cuma dua cawan sup, 10 minit belalu roti panjang berserakan bijan bersadur planta pula tiba..selang 10 minit air coke bersiap sedia untuk di minum..


Masa yang lama kami tunggu anak dari diam terus memberontak akibat terlalu lama berada di situ. Sudah puas kami bergilir-gilir bawa dia berjalan keluar sekejap namun kami tetap sabar melayan karenah si anak..

Waktu jam 6.30 en jejaka dah bagi tahu terus balik rumah bayar apa yang telah di makan namun Suri pujak dia kita tunggulah sampai jam 6.45 petang ya.

Tapi sayangnya..
Keadaan masih tetap sama. Ikutkan masa kami datang tadi semua orang tengah makan. Kami sahaja yang baru masuk. Kami duduk di kerusi pertama takan mereka tidak perasan?? Pekerja depan ada empat orang. takan tak cukup kakitangan kot?? Lalu en jejaka dah naik marah. Kami dah bersiap2 nak keluar dari kedai piza en jejaka cakap semua makanan yang kita pesan tu kasi cancelkan sahaja!!

Suri terdiam..
Pergi ke kaunter bayar seperti apa yang di pinta. Namun cik piza chess telah diberi oleh seorang pekerja. Dalam hati nak ambil ke tidak bila dia dapat tahu kami mahu cancelkan. Bila di fikirkan Suri tak mahu ambil. Tapi kenangkan anak yang belum makan Suri pun ambil sahaja bungkusna piza tersebut.


Pendekkan cerita Suri bayar..
Tapi mereka langsung tak cakap minta maaf atas kelewatan perkhidmatan mereka kepada kami. Oh..begangnya hati hanya Tuhan sahaja yang tahu. Suri dan en jejaka amat kecewa dengan layanan yang diberikan kepada kami.

Kami faham mungkin ada pekerja baru disitu (sorang pakai baju warna merun, sorag pakai baju kemeja warna biru..itukah manager dia?) yang sedang mengajar staff di bahagian casher tapi tu cuma dua orang. Yang dua orang mungkin sibuk melayan tetamu yang lain.

Tapi wajarkah mereka bersikap sedemikian terhadap kami??

Muka senyum pun tidak apatah kata maaf langsung tidak terpancul pada dua lekuk bibir mereka berdua!!


"Masa mereka ambil oder mereka cakap cik tunggu dalam masa 17 minit"

Jika sahabat di pihak Suri apakah yang sahabat buat??

Psst!!
Kalau ikutkan hati Suri akan marah mereka sebab lambat. Kalu mereka cakap sori ok lagi..

Kawan Suri dia punya kes lagi best bayar apa yang dah dimakan. Pizza hut memang kompem dia tak akan ambil punya.

Lagi parah kalau langsung tak bayar terus nghee...buku 544 masuk dalam akaun piza.


Catatan 2/11/2010 Piza Hut Pekan Ipoh

14 ulasan:

fahmi087 berkata...

selalu gak terkena... bila pergi kedai tempah... lambat dpt barang yg kita order...

paling latest waktu cuti sebelum nie... adik saya nk beli contact lense, tp nk kena check power dia...

tapi pekerja kedai tu dok asyik layan seorang mak cik tu jek... dia nk buat cermin mata... lebih setengah jam jugak la kena tunggu...

bila dah geram, kami keluar je la... walaupun dia dah habis layan makcik tu...

Zezebel berkata...

Teruknya servis dorang suri?
kalau saya sejam takde dapat apa-apa macam tu, baik saya cari kedai lain. Lain la kalau kedai tu memang betul-betul sibuk dan banyak pelanggan.

puteri berkata...

by the way..
kak..
apa maksud "love is shearing"
shearing tu..,, er.. pelik skit mknanya..
atau sbnrnya,, love is sharing?

Minda berkata...

Kalaulah saya: saya akan memberitahu kpd mereka (dlm keadaan tidak puas hati).

Lebih2 lagi bila pergi dgn kawan2 yang cepat panas, memang parahlah mereka kena. Hehe.. ;-)

tengkorakemas berkata...

kadang2 kedai makan biasa lebih mesra layanannya..tapi ada juga yg mcm tu, bnyak sgt order sampai terlupa order pelanggan,

sekurang-kurangnya mintala maaf pada pelanggan huhu

Affan Ruslan berkata...

huhu, takde etika langsung. patut diorg kena mintak maaf, kena jaga reputasi pizza hut

pawaka19 berkata...

mel dulu pernah alami cmn pekerja pizza tu rasa..sbb lepas abis sekolah mel jadi pelayan restoran di t.batik..kadang2 mmg tekanan..tp tak salah..sebagai seorang pelanggan..kita ada hak..

p/s : apa dah jadi ngan blog asal suri?

DnoBiz berkata...

kalau biasa aku tunggu makanan tu sampau lepas tu saund dsepatah du dan kemudian blah tampa sentuh dan bayar makanan tu :D,
Ps : Tapi kalau kat kedai salah sorang kawan aku memang aku tak berani nak buat gitu hehehe

idasm berkata...

kalau akak, akak panggil manager dia dan komplen. kalau manager dia layan dan makanan boleh dpt dlm masa 10 minit lepas tu, oklah. kalau tak cabut ajelah..

diorang ni tak patut betul... bukannya nak minta maaf kan..

syahrilhafiz berkata...

huhu..so apa kata suri sound je..hee



p/s blog lagi satu tu...apa cite..=)

Zikri Husaini berkata...

kalau sejam..memang dah blah dah... tak tahan keranah macam tuh..huhu

surihati_ku berkata...

FAHMI087

Hai kawan..sebenarnya dah banayk kali begitu..sakit hati kita jer..

benda begini mmg elok buat gtu jer.klu tak selagi tu mereka tak faham..dia ingat kita ni tunggul ke apa?

mereka bernasib baik jika kita pergi cam tu jer.tapi bagaimana klu dapat org yang jenis kepala angin.lambat sikit mau di boooh nya syarikat, kedai makan tu..

terima kasih sahabat fahmi087 atas perkongsian pengalana anda disini.suri amat menghargainya :)

p/s:kenapa sush nak jejak ke blog sahabat??




ZEZEBEL
teruk. satu, satu barang labat sampi.piza tak dpt makan...bila makan dalam kereta dah sejuk...huhu sedih sekali..

mungkin sebab itu ramai org kita mknkt kedai mamak..nasi hongeh tu..heeee

kita sampi dia dah ada terpacak depan kita..tak smpai 15 minit dah sampi makanan..



PUTERI..
THE WAY jalan ayat tu salah. jika blh dibetulkan I'Allah blh, jika tak blh di betulkan nampak gayanya mmg ayat tu kena kekal jelah hee..

ya..cukur jgn tak cukur..terima kasih atas teguran sahabat tu


MINDA.
ya suri perfikiran sebegitu. tapai entahah mood suri masa tu ok lagi..cuma dia jer yang dah naik angin..klu ikutkan mood suri mmg dah sang kena tiew pun punya...heee

betul2 klu dpt mmber baran mmg kes malu..


TENGKORAKEMAS
itulah yang mmbuatkan hati pelanggan malas nak dtg situ lagi..
klu ada 10 kedai lain cam tu tak jln jauh pun ok.dari dpt layanan cam nie..


AFFAN RUSLAN.
mungkin jenis pekerja yang tak tahu piagam disyarikat tu.. ikut kepala dia jer kot..


PAWAKA19
kerja ttp kerja maka dia harus jaga hati pelanggan.apapun pelanggan ttp harus di utamakn.servis lambat tak menjadi masalah.tapi at list say sori sush sangat ke??huhu..

blog-Insyallah dalam masa terdekat be ok kuttt..terima kasih ats pertanyaan tersebut. ;)


DNOBIZ
klu org tak kenal kena buat lagu tu mmg tak kisah...

tapi cara tu tungu makan nak sampai mmg lambat..pastu kena sound..peh mmmg makan dalam hati majikan and pelayan tu sekali...heee

kena kaw..kaw..



IDASM
suri rasa yang kat kaunter memakai baju koler biru itu adalah manager dia kak.manakala yang pakai baju merun tu pekerja biasa.(pelayan)

manager dgn pekerja iaitu pelayan kat luar sana tu sama jer.



SYAHRILHAFIZ
mod suri tak der pulak nak mrh..sebab en suami dah begang..klu suri ckp mmg pedas..tau2 jerlah org melaka punya ckp..heee..klu suri tahu suri makan kat tempat piza hut lain..


Blog-Insyaalah jika bloh nnti suri akan makluimkan pada kawan2 ya.terima kasih atas pertanyaan tersebut. :)



ZIK
sakit hati..tapi kenangkan si kecik..klu time tu suri dan suami mmg dah kena marah..tu kira nasib dema untung sb tak kena dgn kami..tapi apapun suri harpkan agar pekerja piz hut tidak akan buat mcm ni lagi kat mana2 pelanggan yang lain..


sungguh kecewa dan memalukan...

siti berkata...

lau camni, selalu nya mmg panggil pekerja, tanya lama lagi ke? lau lama kami nak cancel lah.. lau makanan sedap pun, tapi layanan teruk, nak makan pun terbantut la..

tak patut buat camtu.. selalunya lau camtu dah kena mark, spaya next time tak pegi tmpat tu lagi..

-fiezaradzi.com-

Syafrizal berkata...

kat mana2 pun jadi begitu
kalau dah teruk servisnya..
memang kena tahan sabar