Ahad, 17 Julai 2011

Oh Anak..


Salam ahad semua..

Petang ahad ini ingin Suri kongsikan satu fakta buat kita renungkan dan fikirkan bersama-sama..


Anak yang selalu dimarahi, diherdik, ditengking akan mudah merasa rendah diri.

Bagi pandangan peribadi Suri anak adalah sehelai sutera putih yang tidak mengerti akan apa-apa permasalahan kita. Kita sibuk, kita penat sememangnya bayi, kanak-kanak tidak mengenali tentang itu sebab ia diciptakan hati yang bersih, yang mereka inginkan dari anda sebagai ibu bapa hanyalah selimpah kasih sayang tidak bertepi, pelukan yang mendinginkan, perhatian yang tidak menjemukan dari anda.

Cuba bayangkan sekiranya dikala anda marah segala lontaran itu dihadapkan kepadanya akan membuatkan emosi anak anda membenci anda dalam diam. Tidak kira tika itu bayi anda masih kecil, kana-kanak hatta apa yang anda lakukan kepadanya akan memberikan kesan ingatan yang kuat pada mindanya kelak. Harus diingat jangan sampai tika si anak dewasa kelak ia akan membalas sikap sedemikian rupa terhadap anda..

Justeru itu marah biarlah berkhidmat tapi tegas, haerdik janganlah sesekali tapi anda sebagai ibu bapa yang memahami jiwa kecil mereka haruslah mendekatkan ia dengan kisah yang berunsur nasihat bukannya menjatuhkan dia.

Berilah bayi atau anak anda ruang untuk dia bertapak dihati anda, melahirkan minat yang sedia mamapu untuk dia sandang, Suri yakin berkat sokongan anda anak anda akan berjaya atas doa segala usaha yang dilakukannya kelak. Percayalah..

Setuju atau tidak sila kemukakan pendapat anda.

27 ulasan:

zulkbo berkata...

salam..
ermm..kasihkan anak biarlah
berpada kan..tangan-tangankan
juga kalau saya lah..
:)

Anif® berkata...

Menyembunyikan emosi terutamanya "marah" kadang kala tidak perlu dilakukan.

Kalau anak buat silap dan ibu bapa patut marah, anak-anak perlu tahu agar kesilapan tidak akan berulang lagi dilain kali.

Apa pun ikut kesesuaian keadaan.. bila perlu ditunjukkan dan bila tidak perlu.

Norasikin berkata...

Biasanya bila anak lakukan kesilapan, saya cuma tegur je tapi kalau berkali-kali lakukan kesilapan yg sama, saya pun hangin gak. Mula la ringan tangan ni

Norasikin berkata...

Suri update blog hari ahad ke? biar betul

tehr berkata...

cara menegur perlu berubah mengikut pertambahan umur mereka
semakin hari semakin banyak cbarannya

mancai berkata...

marahkan anak kalau boleh ikut hukum yang dah ditetapkan... biasalah manusia tidak lari dari kesilapan... tapi kembalilah ke landasan yang benar semula... insya Allah anak akan faham, didikan akan lebih bermakna... sekadar pendapat

cahaya berkata...

bro zul
salam..
germ tu mmg ada kekadang bila dah terlepas marah hati cept2 pujuk anak semula heee

cahaya berkata...

anif..
saya benar2 sokong akan pandangan bro anif sesuatu yang basah harus di tegakkan..ajar mana yang pelu..tegur mana yg patut..kelak dah besar tdklah sukar nak mmdidiknya..

moga2 anak akan mjdi seorag yg berjaya

cahaya berkata...

anif..
saya benar2 sokong akan pandangan bro anif sesuatu yang basah harus di tegakkan..ajar mana yang pelu..tegur mana yg patut..kelak dah besar tdklah sukar nak mmdidiknya..

moga2 anak akan mjdi seorag yg berjaya

cahaya berkata...

kak nora
dah berkali2 tegur mmg nak kena ni babab kak nora heeeee

cahaya berkata...

kak nora
jgn tak tahu hari ahad pun sempat update gak hee..

cahaya berkata...

tehr
benar tu bro tehr.s.emakin hari semakin byk ragam dan kerenahnya..

suri pun bt geleng kepala..

cahaya berkata...

mancai..
suka dengan pendapat bro mancai..sunggu berhemak mendidik ank2..

ank dulu dgn skrg mmg byk jauh bezanya..karenag peragai bt keita sbg ibu bapa pening kepala huhu..

AyieBlog berkata...

Marah biar berpada. Marah biar dengan hikmah.

nizamghazi berkata...

Sy belum punya anak lagi since lom kahwin, jdi sy xthu nk bgi pendapat. Mgkn sy sbgi ank mmg perlukan ksh syg dri ayah n ibu yg secukupnye :)

wandisini berkata...

baru je dapat anak.ni info yang baik untuk aku.

maza berkata...

maza tak suka marah2 dgn anak2.. tapi kalau marah ada ribut dlm jiwa. heheheh

sepekara lagi, maza memang tak suka dan bukan jadi amalan maza mahu berkata2 dgn suara kuat dan menengking2 dgn anak2.. kerana anak2 cerminan peribadi kita. dan maza menaruh harapan agar anak2 maza adalah anak2 yg soleh! uhuk

entahlah weiiii...

Siti Nurhayati Dollah berkata...

Tiada penyelesaian dengan kemarahan. Tapi kena tegas :)

akubiomed berkata...

Sebagai ibubapa perlu pandai menangani keadaan supaya anak patuhi kalau tidak hilang rasa hormat antara anak dan orang tua

DuluLainSekarangLain berkata...

Alahai anak-anak ler penyeri hidup kawe... Kalau tak tengok satu hari sebak di dada..

cahaya berkata...

ayie
marah tu tak baik kan baiks enyum2 menampakkan baris ggi

cahaya berkata...

nizam
skrg kena bljar imu kebu bapaan sok dah kwin sng dah heeee

cahaya berkata...

wandisini
syukur Alhamdulillah ats kurniaannya

cahaya berkata...

maza
anak yg soleh impan pda semua kluga..

suri pun mgharapkan bgtu jua..

cahaya berkata...

cik yati
mmg tegas tapi berhemh hee..

rdu kat cik yati lama tak on fb asal?kurg sht ker huhu?

cahaya berkata...

akubiomed
ketegasan harus ada jika tdk anak2 akan pijak pala kita kelak..

nak didik anak bukan satu pkra yg mudah malah kena tekun sabar sllu..

cahaya berkata...

DLSL
suri suke degar rakaman anal2 dlm hp bila bosan suyi degar berkali2.rasa dia ada disisi heeee