Rabu, 24 Jun 2015

Berpuasa Kehamilan 37 Minggu, Lapan bulan, Perut Mengeras!

As salam...

Berpuasa Kehamilan 37 Minggu, Lapan bulan, Perut Mengeras! Pada kehamilan 36 minggu situasi yang alami aku cukup malas. Kerjanya aku makan tidur dan berbaring atas sofa sahaja. Cukup pemalas. Paling bosan tengok tv dan kemudian selak novel yang helaian asyik tertangguh.


 

Alhamdulillah usia kehamilan 37 mipnggu ini merangkap bulan puasa. Bersyukur pada ilahi kerana hari ini aku sudah melengkapkan puasa yang ke enam hari termasuk hari ini insyallah jika izinkanNYA.

Kisahnya..
Berpuasa Kehamilan 37 Minggu, Lapan bulan, Perut Mengeras! Pagi ini aku hantar anak awal ke sekolah sekitar jam 7.15 pagi dan terus rempit jalan kampung untuk ke klinik desa. Mula celaru juga cari jalan betul lama-lama ketemu juga dan permudahkan segala urusanku.


Homemade cara buat jubah kembang payung ke jubah princess cut

Mudah Buat Jubah Pola Kembang Payung, A Cut Moden, Empire Cut


Sampai sana tengok jururawat senyum tegur aku sampai awal dari biasa jam 8.15 pagi hu..aku katakan aku cari jalan kampung tak mahu ikut jalan besar sebab aku tak ada lesen motokar haaa..jururawat yang memeriksaku senyum berjela.

Alhamdulillah aku tak menahan kencing tapi pintu  klinik desa tutup tahan jelah haa..jam 8 pagi baru buka. aku letak buku dekat dalam bakul biru akhir masuk tandas tapi tka buang air hi...aku tunggu air buang dalam bekas kecil jer. Tak menahan aku masa itu.Mujur dapat tahan. Selang berapa minit nama panggil terus timbang dan cek tekanan darah. Lega hati bila jururawat kata pi buang air kecil no 1, warna biru. Uh bahagianya aku...
Dalam 15 minit aku duduk dapat jumpa jururawat yang tegur aku pagi tadi tu heee..aku senyum dan dia cek aku dengan gembira jer. Kali tak ambil hh cuma cek biasa sahaja. Ya ikutkan ini adalah perjumpaan seminggu sekali berbanding dengan perjumpaan bulan lepas dua minggu sekali.

Habis cek sekitar jam 8.45 pagi anggaran aku jelah sebab masa pi kedai aku baru jeguk jam dekat hp. Mula aku berfikir kalau datang awal jam 7.20pg mungkin akan habis secepat ini.Maka aku bercadang nak datang awal macam hari ini utnuk masa akan datang. Moga mudahkan. Amin.



Semasa dalam perjalanan aku bersyukur dan mula memikirkan nak buat menu apa petang ini. Padahal menu untuk lauk aku tak habis pikir lagi. Inilah gara-gara hari sabtu yang lepas balik dr rumah mak mertua buat kuih badak berendam. Mula angin juga mak mertua adun bahan jer aku pula tukang golek..golek tepung masuk initi bagai..kakak suami aku pula sibuk tabur gula jer sambil buat sambal udang dekat dapur luar.



Kelas Cuti Sekolah Jahit Baju Kurung Tradisional, Jahit Baju Kurung Moden, Jahit Baju Kurung Riau Pahang, Jahit Baju Melayu Seluar Dan Jahit Pelbagai Jubah A Cut, Moden, Princess Cut, Empire Cut Dan Pelum


Serius aku tak tahu buat hadap resepi badak berendam..golek2 asyik pecah angin aku. Ada dua ketul tak jadi aku terus buang dalam tong sampah haaa..Aku layankan juga walaupun pinggang aku sakit ..kaki leguh sesemut...

Tak sangka ahad pulang ke ipoh aku tergerak nak buat badak berendam aku buat.suami beri sokongan padu. tapi tang insert aku letak gula melaka sahaja. Apa lagi balik terus pi tesco cari bahan apa yang patut. Rajin aku masak petang tu pas bagun dari tidur buat daging masak padprik ..dengan sayur kailan ikan masin menu pemanis kuih badak berendam.

Siap puas hati..masa itu aku dapat kesan aku makin rajin hu....pada usia kehamilan nak masuk 37 minggu.
Dan hari ini aku nak make resepi kuih lopeh pula huhu...sebab tahu menu kegemaran selalu buat kampung mak mertua yey...yey...

Aku cari bahan dan bawa dari rumah.sampai rumah beras pulut tak der. apa aku beli tepung pulut adalah haa..dengan rajin aku pi rempit naik motokar pada hal sebelum ini kalau tka de bahan jangan harap aku nak buat.. see..

Hai kuih lopes harapnya menjadi gamaknya...

Perut mengeras..mulai rasa pada usia kandungan 37 minggu..selalu ia akan berlaku tak sampai tempoh sejam tapi rasa kejang perut meregang akan dapat rasa.tegang mak oi sungguh sakit.tu seagai tanda bayi makin besar dan persediaan untuk kehamilan makin hampir. Banyak selawat walaupun rasa nyeri. Kalau bersama suami akan terasa gak tapi pas bersamalah hu..hu...Bayi akan gerak slow jer. Tambah lagi bulan puasa bby gerak perlahan. Ceh tak puasa tendang macam kik bola nak masuk dalam jaring pihak lawan jer heee..

 

Berpuasa Kehamilan 37 Minggu, Lapan bulan, Perut Mengeras!
Puasa pada kehamilan 37 banyak cabaran, badan letih, berat badan ringan sedikit tapi cukup terasa bawha ari-ari baby kepala makin kebawah nak jalan terasa beratnya..siap nak bangun kena ada anak dekat sebelah..ada suami pun minta suami bagunkan..ahai..Tidur tidak tentu selalu kalau ngtuk lelap kejap cam dapat tidur sejam lagaknya..




Tiada ulasan: