Rabu, 21 Ogos 2013

Menu Pantas Diet

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Usia makin meningkat kesihatan bertambah teruk. Sepatutnya kesihatan bertambah baik sebab ia memudahkan kita untuk menjalani kehidupan ini dengan bahagia. Cubalah anda fikirkan sekiranya kesihatan anda kurang baik maka agak sukar untuk anda bergerak ke sana sini pendek kata anda begitu sukar untuk bergerak aktif berbanding orang yang menjaga kesihatan dengan mengamalkan cara hidup yang sihat. Manakala dalam bab makanan pula bila badan sudah jatuh sakit sudah tentunya kita hanya mampu makan makanan yang terhad sahaja. Oh,  sungguh terancam keinginan kita bukan.

Jika kita mencari di medan google sekalipun kita akan bertemu dengan pelbagai petua mahupun panduan untuk mengurangkan tahap kolesterol dalam badan tapi hampir kesemua kita gagal untuk laksanakannya sama sekali. Jika ada pun saya yakin ia hanya segelintir sahaja..

Tapi, sebaliknya kita akan menggunakan kaedah itu bila keadaan menjadi terdesak dan selepas itu kita akan abaikan.. Bermakna bila tiba sakit kita segera mencari penawarnya tapi apabila sudah sihat kita mudah lupa. Padahal itulah yang terbaik untuk tubuh badan manusia.



Satu cara yang terbaik untuk mengurangkan tahap kolesterol dalam badan dengan hanya pengambilan oat dalam menu makan kita setiap hari. Ya, akui tidak semua di antara kita menyukai oat sebab rasanya yang kurang sedap. Tapi jika makanan sedap memang mudah menjadi pilihan utama kita. Sebab itulah ada antara para doktor mengatakan kamu adalah apa yang kamu makan!
Mengikut pengalam saya sepanjang mengambil oat adalah cukup mengenyangkan. Semasa di bulan ramdhan dan puasa enam syawal. Seperti biasa saya akan bangun bersaur sekitar jam 4.30 pagi. Menu saya adalah dengan mencampurkan milo (salah satu minuman kegemaran saya), air panas, sedikit gula dan diakhiri dengan lima atau enam sudu oat dalam satu sudu besar. Minum.

Alhamdulillah perut saya tidak kelaparan semasa berpuasa. Tiada pula bunyi perot keroncong hii.. Mengikut apa yang saya ketahui oat umpama span yang bisa menarik kolesterol jahat supaya keluar dari tubuh badan kita.


Dan salah satu perkara yang amat menarik sekali sekiranya anda merancang untuk kekal sihat, cantik dalam berdiet oat merupakan salah satu menu pilihan yang terbaik buat anda. Jadi apa di tunggu lagi masa inilah kita sayang akan segala tubuh badan dalaman kita. Jika kita tidak menjaganya dari sekarang besar kemungkinan untuk masa hadapan kita akan berdepan dengan pelbagai masalah kesihatan.

Selamat mencuba dan semoga berjaya.

20 ulasan:

Hairul Hissam berkata...

Oh dah pindah sini rupanya..
awat tak habakkk noo...

Kesuma Angsana berkata...

yup mmeng betul tu !

akubiomed berkata...

Saya hari-hari besarapan oat dengan susu tidak bergula.

hafizmd berkata...

Oat mmg best tp lagi best tambah madu sikit...fuh!

eh, blog CC masih KO ek...ape citer yer?

encikarman berkata...

itu lah pasal, pindah sini tak hua hu ha, patutla senyap jer. Tapi ok kat blog nih, lagi mantap.

Suri™ berkata...

hairul
adeh low profile jer blh tak nhgeee.. malas nak aktif sgt2 bila pakai blogspot ni..sb blogspot ni ikutkan entri bakal bawa ke blog CC bila blog dh ok nnti. kira blogspot entri backup ar hii..

yelah saya maish kt sini umah blog no 2. yg lain blog shuttt..

Suri™ berkata...

KA
heeee betul ker

cahaya berkata...

hafizmd
tak pernh tambah madu mesti rasa agak maniskan

masih down... :( ceritanya hosting si sana bt kerja main2

Suri™ berkata...

loh senyap ada sebab tapis y tetap on undr maya dan blogkan..

kalau rajin saya mesti jumpa hii..ada beberapa org blogger yg tahu sy ada blogspot ni..

thnks blogger2 sb sudi mampir sini.terharu sungguh..

Ema Johari berkata...

tak minat oat...

Azie berkata...

Tahu akan kebaikkan memakan oat ni suri, tapi tak berapa nak kena dengan tekak saya.

Norasikin berkata...

Saya tak lupa kesakitan yang saya pernah alami. Sampai sekarang semakin banyak benda yang saya tak boleh makan. Tak mengapalah asalkan saya tak sakit lagi macam dulu

Raudzah Z berkata...

selalu jugak ambil oat ni..tapi malas nak blend coz kalau makan macam tu aje tak leh terima..so kena blend dengan dates..sedap macam nestum..

Aju Mohit berkata...

owhh sudah berpindah blog ye suri?

dulu mmg rajin minum oat, skrg ni dah skip sebab malas nak bancuh, boleh? heheh

Suri™ berkata...

ema cuba amalkan dia ada byj jenama heeee

cahaya berkata...

azie
buat je seminggu skli ok..utk buang kolestro dlm badan tu..mmg tka sedap tpi manfaat utk tubuh

Suri™ berkata...

kak nora
ya bila sakit mesti ingat apa yg pernh kita terlebih ..terkurang makan..semua bt kita nak baiki kehidupankan..

cahaya berkata...

rauzah
loh kene ambik masa nak kisar ni kalau bgtu kena sia[2 kisar mudah nak makan nnti klu tak kisar sah2 lambt pergi kerja huhu..

syabas

cahaya berkata...

aju
oh tak,,blog saya downlah.sy pakai imi blogspot dah nak hmpir sebulan hee..

mana blh malas3 ni hee..tak per sis aju badan masih cun lagi heeeee

Myra Jay berkata...

Myra pun kalau minum Oat mesti kena campur dengan MILO baru dapat telan, kalau tak, tak minum punya..hehee