Khamis, 3 Julai 2014

Latih Anak Umur Lima Tahun Berpuasa

As salam..

Latih anak umur lima tahun berpuasa satu perkara yang terdetik semenjak dua ini. Moga ramadan 2014 seuatu perubahan dapat di cuba mana tahukan anak berjaya nanti.. 

idul fitri 2014 walaupun semasa kami ke pekan sudah ada para ibu bapa membeli baju hari raya 2014 mengikut tema yang di gemari buat hari tersenyum sendiri.


Hari yang indah walaupun pada sahur tadi dan semalam perut masih kerok kerek dan cerit berit semalam serius secara totalnya membuatkan badan saya cepat letih. Syukur nampaknya bila minum air teh rendam sampai pekat benar-benar menjadi. Mau cerita anak umur lima tahu belajar berpuasa.

Sungguh dalam islam berpuasa bagi anak kecil tidaklah galakkan namun apa lebih berat jika anak itu tidak asuh dan ajar erti solat terlebih dahulu itu satu perkara yang perlu kisahkan oleh kedua ibu bapa kerana solatlah bakal di hitung dari perkara asas yang lain.



Latih Anak Umur Lima Tahun Berpuasa..
  • Saya cuma berikan dia sahur minum susu sahaja pada hakikatnya dia tak bangun dari tidur nyut susu dan selawat berharap dia akan keyang untuk tempoh lama nanti.

  • Anak akan masuk tadika 8.00 pagi sehingga 12.00 tengahari. Waktu pengasuh/penghantar anak sampai ke rumah saya akan benarkan dia berbuka.
  • Saya tidak memaksa dia tapi cuba memberikan dia kebiasaan dan latihan sahaja. 

Cara anda melatih anak berpuasa bagainama?

Tiada ulasan: