Khamis, 20 Jun 2013

Hati Ibu Yang Celaru Bagi Ombak Laut

Allah..

dalam minggu ini Tuhan bagi aku ujian dimana kesihatan aku kurung baik hampir 90% !

kedua anak sering mengadu dia tak dapat buku? buku kedua "anakku sayang" yang ini kisah bermula..

buku ini ada banyak siri tak silap ada 10 jilid. Andai kata buku jilid 1 anak suri lepas/ lulus baca dia akan dapat buku jilid ke dua. tapi masalahnya dia tak lepas lagi buku jilid satu dia nak buku jilid dua.

"ibu Ame (kawan satu kelas dengan dia) dapat buku baru"

hati mana yang tidak sedih bercampur risau.. ya memang suri ada jumpa cikgu dia memang cikgu dia kata dia masa belajar mula-mula ok pastu main- cikgu kata dia masih dalam dunia dia lagi. Ok noted. balik itu barang mainan di simpan dalam bilik belakang.sesekli sedih pula sebab kita paksa dia belajar.



kedua cikgu kata dia susah nak ingat.mula2 dia akan ikut lepas itu kita suruh dia tunjuk dan baca balik tak sampai 5 minit dia lupa. Egrh.. memang benar apa yang di katakan oleh cikgu itu sebab suri dah beberapa kali perasan.

..Now..
suri buntu..sedih.
memang malam2 pas solat magrib suri dan dia akan study sama-sama.tapi seperti di atas itulah ulang balik dia akan lupa..

Ya Allah permudahkanlah aku untuk sabar dalam mengajar anakku ini. Terkadang Suri cakap sama suami kita ini paksa dia belajar ke/suami kata tak.sabab ada masa time kami tertidur, kami baca surat akhbar, kami borak2 dalam kereta rajin benar dia selak buku, majalah, menulis atau mewarna. bab itu dia tak perlu di suruh..

ia hampir 6 bulan..tak akan kami nak stopkan dia sekolah setengah hari? sedangkan nak belajar itu adalah permintaan dia sendiri. Yang peliknya doa mudah, zikir, selawat dia boleh baca dengan lancar serta maksudnya sekali. tapi mengapa bab2 mengenal huruf bagi diri dia amat sukar sekali?

Rabun ker anakku itu?

2 ulasan:

akubiomed berkata...

Ambil masa. Kalau sudah diamalkan ayat-ayat lazim sudah okay.

cahaya berkata...

tulah, bila dia merengak dia tak dpt buku no2 dia sedih huhu..dia susah nak tangkap walaupun baru kita ulang..

sy sbr je ajar dia sesekali mmg skit hti..terkadang malah naik angin sy ckp sudahlah.terus tutup buku..

..hrp2 bgtulah