Jumaat, 22 Februari 2013

Haram Dan Terdesak !

Salam..
Ia masih menjadi isu dan banyak juga sumber rujukan yang saya membaca jika bersalam dengan orang bukan islam itu haram bagi lelaki ataupun pangkat majikan sekalipun. Tapi kes yang saya lalui bukan saya yang hurlukan salam itu tapi mereka yang hulurkan. waktu itu saya sedang menjamu makanan mereka datang saya agak terserentak dan kebetulan keadaan menyelamatkan saya mujur saya memakai sarung tangan pada waktu itu. Dan memang saya gunakan untuk waktu kecemasan.

Dan kes baru bulan lepas juga ada jamuan meraikan perkahwinan anak majikan bos tempat suami berkerja saya waktu sedang leka bersantap  juga bersama yang lain tiba-tiba sahaja giliran saya yang pertama maka saya  hanya sempat melapikkan tangan dengan menggunakan tudung labuh.


Ia memberikan tamparan hebat buat diri saya untuk melalui saat-saat genting dan terdesak seperti ini. Kali ini saya mesti berhati-hati. Dan ini adalah beberapa petikan dapat saya cari berbunyi:-

Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan perempuan. Ucapanku kepada seorang perempuan seperti kataku pada seratus perempuan.”(HR Ibnu Hibban, Malik & Nasa’i)


Bawah ada maklumat yang sempat saya google & kredit pada http://pendidikanislamsmks.blogspot.com/2010/07/hukum-bersalam-dengan-perempuan-bukan.html:-

Dan salah satunya didalam entri tersebut penulis ada katakan ayat seperti ini:-

5. Kalau tidak , terdesak sangat, panjangkan lengan baju sampai menutupi tangan, dan bersalamlah.
Insyallah saya akan baiki diri ini lagi dan bukan untuk mempersalahkan diri sendiri :). Terima kasih untuk sahabt blogger yang komen di sana saya rasa entri itu mendapat perhatian sangat2 dan ia menandakan blogger seorang peka dan saling beringat antara satu sama lain.

Terim kasih untuk komen-komen bernas itu. Benar-benar hargai.


2 ulasan:

akubiomed berkata...

Darurat buat setakat yang termampu.

cahaya berkata...

itu sebabnya bro huaa.bila dpt undangan susah nak tolak ada sekali pernah juga tak hadir majlis2 cam ni tapi bos suami ada tanya knp tka hadir? yg ni pula keje tmpt baru majikan surh hadir gak sb dia nak perkenalkan staff baru cam sni utk kenalkan staff d kl hua...

sy belajar dri kesilapan. nnti blh sy pratikkan point2 dr link tu.bru rasa tenang di hati dan tak perlu gemurh atau rasa was2 lgi.

thnks bro