Khamis, 12 Januari 2012

Bila Hujan..

Salam..

Sejak dari pagi Suri minum air kosong yang dibawa dari rumah. Rasanya tekak dahaga sangat. Sudah menjadi kebiasaan bila minum air mesti akan masuk keluar tandas hiii. Tapi harini lain kisah. Bila turun bawah teman kawan beli mee goreng baru sedar hujan turun rupanya hiiii..

Teruk! hujan turun tidak sedar kata suri dalam hati. Tapi kalu petirnya berdomtom kuat barulah rasa bunyinya menebusi lobang telingku.




..Bila hujan para peniaga akan merungut nampaknya rezeki hari ini sedikit kencang.

..Bila tukang kebun menguruskan kebunya berekar, yang mengusahakan tanaman dalam skala yang kecil mengutip syukur. Katanya "molek benar hujan jadi tidak perlulah aku keluar rumah untuk menyiram pokok dan tumbuhan di luar sana tu. Air pun dapat di jimatkan."

..Bila anak kesekolah. Anak pula rengek nak bangun sikit punya susah heee.. Katanya alah ayah hari ini datang lambat tidak mengapa sebab cikgu tahu asal hujan boleh masuk kelas dah lambat sikit. Cit! Ini adalah petanda anak-anak banyak cipta alasan or malas nak datang sekolah? hiii..

..Bila golongan sederhana berkata hujan. Itu bermakna atap mereka sudah bocor di limpahi denai air bertitik-titik membasahi lantai rumah..

..Bila hujan meneggelamkan sebahagian rumah setinggan..kedai-kedia runcit semua orang mulai susah hati tika memikirkan ganti rugi yang bakal di ganti..baiki mana yang rosak di congak sudahlah pasti.



Kehadiran hujan sering kali di persalahkan. Ada juga kedatangan ia tidak di sukai. Malahan paling kurang merasai nikmat ini yang harus dilitupi dengan perasaan kasih padaNYA hatta syukur di dasar hati jauh sekali.


Setiap yang turun ada rezekinya, begitu juga setiap yang kemarau ada sebabnya. Begitulah kehidupan terkadang apa yang kita inginkan tidak semuanya menjadi tapi apa yang kita buat haruslah berlandaskan hati yang bersih..tanpa banyak bicara tapi melakukannya dengan penuh tawaduk. Insyallah segala bakal kita harung akan di permudahkan olehNYA. Amin.

4 ulasan:

akubiomed berkata...

Bersyukur nikmat tuhan yang lagi Pemurah.

Encik Anif berkata...

Hujan itu nikamt Allah. Bersyukur seadanya. Alhamdulillah.

Antara Yang Menarik DiBlog Saya - Bertukar Kepada MPV?

cahaya berkata...

AB
syukur..klu tka hujan panas berganti pula heee..

cahaya berkata...

anif
Hujan sbg tanda rahmat.klu tka hujan kemaraulah bumi..byk pula hidupan yg matikan huuu..