Selasa, 11 Oktober 2011

Tahu Atau Sengaja Buat Bodoh?

Salam pada yang sudi datang..

Erk kemungkinan ini adalah entri berunsur GERAM! KESAL! MALU! mana aku nak letak air muka..?

Suri selalu singgah di gerai kaki lima untuk membeli beberapa kepinggan potongan buah-buahan tempatan sebagai pencucui mulut setelah selesai makan tengahari atau singgah di seven eleven membeli kudapan petang.

Tapi apa yang amat menyedihkan hati Suri ramai pembeli itu datangnya dari orang islam? Apa yang islam tu Suri? Apa kait mengai dengan buah-buahan..

Pelik atau tidak belajar agama?
Kenapa mereka tidak membeli potongan buah-buahan di gerai orang melayu..islam. Ini pi beli makanan buah-buahan di gerai cina apa pasal? Harga tetap sama tau tak.


Adakah mereka lupa akan apa yang mereka sentuh, mereka kupas tidak pakai sarung tangan plastik, kebersihan, halal haram percampuran peralatan barang & buah-buahan. Sebenarnya pelbagai persoalan di minda Suri saat Suri mula bekerja di sini. Hati nak tegur tapi siapa kita? Suri yang memandang mereka membeli makan di situ melihat dengan penuh rasa MELUAT! dan sabar di hati.

Tidak terdetikkah di kotak kepala sewaktu membeli makan tersebut? atau lupa pada ajaran Islam itu sendiri atau buat-buat lupa? atau dah jadi bodoh sangat sampai tahap darurat kalian membeli di sana? Ah pelik ar manusia sekarang ini..


Adalah Satu gerai agak popular area Ipoh. Tahu tak siapa yang buat air tu? Cina. Oklah pi minum kalau nak minuman bertin tapi masalahnya juga ada antara kita kaum melayu pi oder air laici kang. Sini ipoh dema letak telur puyuh.. gerrrr


5 ulasan:

akubiomed berkata...

Mencari yang halal itu wajib bukannya didalam keadaan darurat

kopisoda berkata...

halal tuh kan sudah dijamin kebersihannya. kenapa la tak fikir begitu kan?

cahaya berkata...

akubiomed
tu yg sy pelik dok mikir bro huhu...

klu budak sek pun rasanya tahu bezakan hal tu huuu

cahaya berkata...

kopisoda
mmg pelik rasanya dah thu sengaja buat tak reti jer

Anne Alyani berkata...

betulllll setuju. masa sy belajar kt ipoh dulu,dua tahun duduk sna. ada peniaga cina jual buah kt sebelah umah sewa. kwn2 beli..tp sy xpernah beli,xpe x mkn buah asalkan kite cuba menjauhi yg haram/syubhah